Моніторинг якості освіти

Згідно  з  річним  планом  роботи  НВК,  відповідно  до  наказу  по  НВК  від  26.09.2016 року  № 126 / ОД  "Про  проведення  моніторингового  дослідження  навчальних  досягнень  учнів  у  2016-2017  навчальному  році"  протягом  квітня-травня  2017  року  дирекцією НВК  було проведено письмові  роботи  з  предметів  інваріантної  складової навчального  плану  та  зроблено аналіз навчальних  досягнень учнів 3,4,5,6,8,9 класів.

Моніторинг  проводився  шляхом  виконання учнями тестів,  письмових робіт   з   української  мови,  англійської мови,  історії України, математики,  алгебри.

Оцінювання тестових  та  письмових  завдань  здійснювалось відповідно до «Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів».

Усього в моніторинговому дослідженні якості навчальних  досягнень  учнів  за результатами навчання  у початковій та  основній  школі брали участь  11/11 учнів 3 класу,  4/4/4 учнів 4 класу,    6/6 учнів 5 класу, 6 учнів 6 класу,  7/5 учнів 8 класу,  10/8/8 учнів 9  класу.

Узагальнені результати моніторингового дослідження якості навчальних  досягнень  учнів 3,4,5,6,8,9-х класів представлені  в  таблицях:

по  предметах:

 

 

Результати оцінювання навчальних досягнень

у ІІ семестрі 2016/2017 н.р.

Результати моніторингу

за рівнями навчальних досягнень

Рівень  навч. досягнень

Початк

Середн

Достат

Висок

 

Початк

Середн

Достат

Висок

Навчальний  предмет

к-сть учнів у класі

кількість учнів

%

кількість учнів

%

кількість учнів

%

кількість учнів

%

к-сть учнів у класі / писали

кількість учнів

%

кількість учнів

%

кількість учнів

%

кількість учнів

%

Українська мова  3 клас

11

0

0

3

27

6

55

2

18

11

2

18

2

18

6

55

1

9

Українська мова  4 клас

4

0

0

0

0

3

75

1

25

4

0

0

0

0

4

100

0

0

Українська мова  5 клас

6

0

0

0

0

5

83

1

17

6

0

0

0

0

5

83

1

17

Українська мова  8 клас

7

1

14

3

43

1

14

2

28

7

1

14

3

43

1

14

2

28

Українська мова  9 клас

10

3

30

0

0

7

70

0

0

10

1

10

2

20

7

70

0

0

Англійська мова  4 клас

4

0

0

0

0

4

100

0

0

4

0

0

0

0

2

50

2

50

Англійська мова  5 клас

6

0

0

0

0

5

83

1

17

6

0

0

1

17

4

66

1

17

Історія України8 клас

7

1

14

3

43

1

14

2

28

5

0

0

3

60

0

0

2

40

Історія України 9 клас

10

2

20

2

20

6

60

0

0

8

2

25

0

0

3

38

3

37

Математика  3 клас

11

0

0

1

9

6

55

4

36

11

1

9

3

27

6

55

1

9

Математика  4 клас

4

0

0

0

0

3

75

1

25

4

0

0

0

0

3

75

1

25

Математика  6 клас

7

4

57

0

0

3

43

0

0

6

2

33

3

50

1

17

0

0

Алгебра

9 клас

10

3

30

3

30

3

30

1

10

8

1

12

1

13

4

50

2

25

Середні результати

7,5

 

1,1

12,7

1,2

13,2

4,1

58,2

1,2

15,7

7,4 / 6,9

0,8

9,3

1,4

19,1

3,5

51,8

1,2

19,8

Якість  освіти

-

5,3 учн

74 %

-

4,7 учн

72 %

Різниця в якості

 

           

 

 

- 0,6

- 2 %

 

Результати дослідження в контексті якості навчання дають можливість зробити висновок, що більшість учнів  3,4,5,9  класів оволоділа програмовим матеріалом із  предметів: української  мови,  англійської мови,  історії України, математики,  алгебри.  Учні  6,8  класів  показали  результати  нижчі - від  17 до 40 % якості  знань.

Порівняльний аналіз результатів моніторингового дослідження якості початкової та  основної освіти дає змогу зробити загальні висновки про рівень сформованості знань, умінь та практичних навичок учнів 3,4,5,6,8,9   класів. Якість знань учнів складає 72%, успішність – 100%, показник якості навченості –34,7 %.

Найкращі результати продемонстрували учні 4,5,9 класів  з  української  мови,  англійської мови,  математики.

Алгоритм проведення моніторингу включав порівняння  навчальних досягнень  учнів за семестр  та  моніторинг. Показник розбіжності між рівнем навчальних досягнень учнів - оцінки за  І семестр 2016-2017 н.р. ( семестрова) та оцінкою за моніторинг за формулою розбіжності між оцінками становить  2 %.

Проаналізувавши стан успішності учнів окремо по класах, дійшли висновку, що в кожному класі є резерв учнів, які б могли досягти свого основного рівня. Так, на високому рівні можуть навчатися ще 5 % учнів, які мають рівень досягнень 9 балів тільки з одного або двох предметів, на достатньому рівні - 5 % учнів, на середньому - 8 % учнів.  

____________________________________________________________________________________________________________

 

Моніторинг  якості  навчальних  досягнень учнів у 2017-2018 н.р.

 

Згідно  з  річним  планом  роботи  НВК,  відповідно  до  наказу  по  НВК  від  15.09.2017 року  № 132 / ОД  "Про  проведення  моніторингового  дослідження  навчальних  досягнень  учнів  у  2017-2018  навчальному  році"  протягом  вересня-жовтня  2017 року  було проведено письмові  роботи  з  предметів  інваріантної  складової навчального  плану та  зроблено аналіз навчальних  досягнень учнів 4,5,6,8,9-х класів.

Моніторинг  проводився  шляхом  виконання учнями тестів,  письмових робіт   з  української  мови,  англійської мови,  зарубіжної літератури, математики, алгебри.

Оцінювання тестових  та  письмових  завдань  здійснювалось відповідно до «Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів».

Усього в моніторинговому дослідженні якості навчальних  досягнень  учнів  за результатами навчання  у початковій та  основній  школі брали участь  10/10 учнів 4 класу,  4/4 учнів 5 класу,   5 учнів 6 класу,  5/7 учнів 8 класу,  7/7/7 учнів 9 класу.

Узагальнені результати моніторингового дослідження якості навчальних  досягнень  учнів 3,4,5,7,8,9-х класів представлені  в  таблицях:

по  предметах

 

 

Результати оцінювання навчальних досягнень у 2016/2017 н.р.

Результати моніторингу

за рівнями навчальних досягнень

Рівень  навч. досягнень

Початк

Середн

Достат

Висок

 

Початк

Середн

Достат

Висок

Навчальний  предмет

к-сть учнів у класі

кількість учнів

%

кількість учнів

%

кількість учнів

%

кількість учнів

%

к-сть учнів у класі / писали

кількість учнів

%

кількість учнів

%

кількість учнів

%

кількість учнів

%

Українська мова  4 клас

11

0

0

3

27

5

45

3

27

11 /10

2

20

1

10

5

50

2

20

Українська мова  5 клас

4

0

0

0

0

2

50

2

50

4 / 4

0

0

0

0

3

75

1

25

Українська мова  6 клас

6

0

0

0

0

5

83

1

17

6 / 5

0

0

1

20

3

60

1

20

Українська мова  9 клас

7

1

14

2

28

2

28

2

28

7 / 7

1

14

3

43

2

29

1

14

Англійська мова, 8 клас

7

1

14

3

43

3

43

0

0

7 / 5

1

20

2

40

1

20

0

0

Англійська мова, 9 клас

7

2

28

2

29

1

14

2

29

7 / 7

0

0

4

57

3

43

0

0

Зарубіжна література, 8 клас

7

0

0

1

14

5

71

1

14

7 / 7

0

0

3

43

4

57

0

0

Математика

4 клас

11

0

0

1

9

5

45

5

45

11/ 10

2

20

1

10

5

50

2

20

Математика

5 клас

4

0

0

0

0

3

75

1

25

4 / 4

0

0

2

50

1

25

1

25

Алгебра,

9 клас

7

2

28

1

14

2

29

2

29

7 / 7

1

14

2

29

2

29

2

28

Середні результати

6,1

 

0,4

8,4

1,3

16,4

3,3

48,3

1,8

26,4

7,1   /

6,6

0,7

8,8

1,9

24,5

2,9

43,8

1,0

15,2

Якість  освіти

-

-

-

-

-

5,1 учн

74,7%

-

-

-

-

-

3,9  учн

59,0%

Різниця в якості

 

           

 

 

- 1,2 учн

- 15,7%

 

Одними із основних критеріїв моніторингового дослідження є:

-       розбіжність між рівнем навчальних досягнень учнів - оцінка з предмета за 2016-2017 н.р. ( річна) та оцінкою за моніторинг за формулою:

                                    

R – розбіжність

 - кількість учнів, які під час моніторингу отримали оцінку в межах рівня навчальних досягнень учнів, який є нижчим за рівень навчальних досягнень учнів, визначеним навчальним закладом ( річної ).

 - кількість учнів, які виконували моніторингові завдання.

-       показник якості навченості учнів за формулою:

-       де   -  кількість учнів, які впорались із завданням на високому рівні;

-                      - кількість учнів, які мають достатній рівень знань;

-                      - кількість учнів, які мають середній рівень знань;

-                      - кількість учнів, які мають початковий  рівень знань;

-                     N – кількість учнів, які виконували завдання.

 

по  класах

 

 

Результати оцінювання навчальних досягнень у 2016/2017 н.р.

Результати моніторингу

за рівнями навчальних досягнень

Рівень  навч. досягнень

Початк

Середн

Достат

Висок

 

Початк

Середн

Достат

Висок

Навчальний  предмет

к-сть учнів у класі

кількість учнів

%

кількість учнів

%

кількість учнів

%

кількість учнів

%

к-сть учнів у класі / писали

кількість учнів

%

кількість учнів

%

кількість учнів

%

кількість учнів

%

Українська мова  4 клас

11

0

0

3

27

5

45

3

27

11 /10

2

20

1

10

5

50

2

20

Математика

4 клас

11

0

0

1

9

5

45

5

45

11/ 10

2

20

1

10

5

50

2

20

Якість  освіти

 

       

81 %

 

       

70%

Українська мова  5 клас

4

0

0

0

0

2

50

2

50

4 / 4

0

0

0

0

3

75

1

25

Математика

5 клас

4

0

0

0

0

3

75

1

25

4 / 4

0

0

2

50

1

25

1

25

Якість  освіти

 

       

100 %

 

       

75%

Українська мова  6 клас

6

0

0

0

0

5

83

1

17

6 / 5

0

0

1

20

3

60

1

20

Якість  освіти

 

       

100 %

 

       

80%

Англійська мова, 8 клас

7

1

14

3

43

3

43

0

0

7  /  5

1

20

2

40

1

20

0

0

Зарубіжна література, 8 клас

7

0

0

1

14

5

71

1

14

7 / 7

0

0

3

43

4

57

0

0

Якість  освіти

 

       

64%

 

       

39%

Українська мова  9 клас

7

1

14

2

28

2

28

2

28

7 / 7

1

14

3

43

2

29

1

14

Англійська мова, 9 клас

7

2

28

2

29

1

14

2

29

7  /  7

0

0

4

57

3

43

0

0

Алгебра,

9 клас

7

2

28

1

14

2

29

2

29

7 / 7

1

14

2

29

2

29

2

28

Якість  освіти

 

       

52 %

 

       

48%

Середні результати

6,1

 

0,4

8,4

1,3

16,4

3,3

48,3

1,8

26,4

7,5   /

7,1

0,7

8,8

1,9

30,2

2,9

43,8

1,0

15,2

Якість  освіти

-

-

-

-

-

5,1 учн

74,7%

 

 

-

-

-

3,9  учн

59%

Різниця в якості

 

           

 

 

- 1,2 учн

- 15,7%

 

Результати дослідження в контексті готовності до навчання дають можливість зробити висновок, що більшість учнів  4,5,6,8,9  класів оволоділа програмовим матеріалом із  предметів: української  мови, англійської мови, зарубіжна література,  математики.

Порівняльний аналіз результатів моніторингового дослідження якості початкової та  основної освіти дає змогу зробити загальні висновки про рівень сформованості знань, умінь та практичних навичок учнів 4,5,6,8,9  класів. Якість знань учнів складає 59 %, успішність – 100%, показник якості навченості – 29,5 %.

Найкращі результати продемонстрували учні 4,5,6 класів  з  української  мови, математики.

Моніторингове дослідження передбачало не лише перевірку знань, умінь та рівня навченості учнів, а й визначення рівня методичної підготовки вчителів початкових та  основних класів. Алгоритм проведення моніторингу включав порівняння  навчальних досягнень  учнів за попередній клас  та  моніторинг.  Показник розбіжності між рівнем навчальних досягнень учнів - оцінка з предмета за 2016-2017 н.р. ( річна) та оцінкою за моніторинг за формулою розбіжності між оцінками становить 15,7 %.

Проаналізувавши стан успішності учнів окремо по класах, дійшли висновку, що в кожному класі є резерв учнів, які б могли досягти свого основного рівня. Так, на високому рівні можуть навчатися ще 25,5 % учнів, які мають рівень досягнень 9 балів тільки з одного або двох предметів, на достатньому рівні - 42 % учнів, на середньому - 15,6 % учнів. 

Акцентуючи позитивні моменти в навчальній діяльності учнів, необхідно зазначити ряд суттєвих недоліків, виявлених моніторинговими спостереженнями:

·         зниження якості знань у  4,5 класах (математика), 6,9 класах (укр.мова), 8 класі (англ.мова, зар.літ) (в порівнянні з попереднім семестром );

·         стабільними  є якість  знань у 4,5 класах ( укр.мова ),  9 класі ( англ.мова, алгебра);

·         стабільним є кількість учнів, які мають оцінки початкового рівня - 8 клас ( англ.мова.), 9 клас (англ.мова, алгебра);

·         збільшення кількості учнів 4 класу ( укр.мова, математика ), які мають початковий рівень навчальних досягнень.

Аналіз якості рівня навченості показує, що причинами виникнення проблем щодо динаміки успішності є низька мотиваційна основа, недостатній моніторинговий супровід НВП та дещо завищений рівень самооцінки групи вчителів і учнів, несистематична  робота зі слабовстигаючими уч­нями й учнями, які пропускають заняття через хворобу, недостатній зв'язок учителів із бать­ками, несвоєчасне повідомлення батьків про рі­вень успішності дітей через щоденники.  Фактором негативного впливу на рівень навчальних досягнень учнів залишається недостатнє володіння і практичне втілення таких важливих педагогічних компетентностей як комунікативна, компетентність самоосвіти і саморозвитку, продуктивної та творчої діяльності.

З усіма учнями та їх батьками, які мають оцінки початкового рівня, класними керівниками були проведені індивідуальні бесіди, вчителями-предметниками додаткові заняття з предметів, задані індивідуальні завдання.

Питання навчальних досягнень учнів розглядалися на нараді при директорові й на засіданнях ШМО, з’ясовувалися причини слабкої ус­пішності учнів.