Куточок для читача

 

                 Методичні рекомендаціїщодо роботи шкільної бібліотеки

 

І.Сучасні форми масової роботи з читачами

- читацькі конференції, усні журнали, голосні читання, бесіди, бібліотечні уроки;

- літературні вечори, ранки, вікторини, диспути, дні інформації;

- літературні години, цикли тематичних виставок, захист читацьких формулярів.

2. Організація роботи сучасних бібліотечок.

3. Організація роботи бібліотечок-пересувок.

4. Рейди-перевірки стану підручників.

5. Організація книжково-ілюстративних виставок.

6. Популяризація (рекомендація) періодики.

7. Спільна робота педколективу, бібліотекаря шкільної (сільської, міської ).

Індивідуальна робота

1.Робота з читацьким формулятором, керівництво читання учнів.

2.Групаві та індивідуальні консультації.

3.Захист читацьких формуляторів.

Робота з батьками

1.Лекції, бесіди.

2.Коментовані виставки «Для Вас, батьки».

3.Оформлення папки «Поради батькам».

4.Огляд журналів, газет.

5.Розяснювальна робота про акцію «Живи, книго ».

Пам’ятка про вивчення стану роботи шкільної бібліотеки

1.Оформлення бібліотеки (наочність, матеріальна база).

2.Правила користування підручниками, книгами.

3.План роботи гуртка «Книжкова лікарня».

4.Стенд «Кращі читачі».

5.Стенд «Живи, книго» (загально шкільний).

6.Стенд «Бібліотечний вісник».

7.Календар знаменитих і пам’ятних дат.

8.Тематичні картотеки.

9.Бібліотечні плакати.

10.Куточок «Книжкова лікарня».

11.Екран читання у кожному класі.

12.Списки рекомендованої літератури.

Документи бібліотеки

1.Інвентарна книга фонду.

2.Сумарна книга.

3.Щоденник роботи.

4.Читацькі щоденники учнів.

5.Бібліотечні плакати.

 

Основні завдання бібліотеки

Борятинського НВК «ЗШ І –ІІ ст.-дитячий садок»

1.    Виховання шанобливого ставлення до бібліотек як до осередків естетичної, етичної, інтелектуальної культури людства.

2.    Бібліотечно-інформаційне обслуговування читачів у забезпеченні всіх напрямків навчально-виховного процесу, у засвоєнні як програмних, так і позапрограмних вимог у самоосвіті.

3.    Розширення бібліотечно-інформаційних послуг на основі удосконалення традиційних і засвоєних нових бібліотечних форм і методів роботи.

4.    Формування в учнів вмінь та навичок бібліотечного користувача, розкриття перед ними основних функцій бібліотеки, популяризація бібліотечно-бібліографічних знань.

5.    Сприяти вихованню грамотної, морально-досконалої особистості, свідомої свого громадянського обов’язку, відкритої до інтелектуального і творчого процесу розвитку.

6.    Всебічне сприяння підвищення фахової педагогічної майстерності вчителів шляхом популяризації педагогічної літератури і надання інформації про неї.

7.    Бібліотечна-інформаційне забезпечення особистісних потреб читачів у дозвільній діяльності, у профорієнтаційному визначенні.

8.    Виховання в учнів інформаційної культури сталого прагнення до пошуку інформації, свідомого добору джерела, навичок систематизації та особистою оцінкою

 

                                                                             І.Організація інформаційно - маркетингової діяльності

Вивчення ,формування і задоволення

 читацьких потреб на книжку та інформацію

1. Проведення соціального дослідження (анкетування) «Книга у твоєму житті».

2. Систематичне проведення індивідуальної роботи׃

   А) надання консультацій, порад

       - Як написати наукову роботу?,

       - Книжкова полиця як чиста водиця,

       - Довідкове бюро пропонує …,

       - Алфавітно-предметний покажчик. Як користуватися ним?

   Б) проведення бесіди

       - Як читати книгу?

       - Зазирни за обкладинку.

       - Тобі у пригоді стає визначник скарбів наших мовних – розумник скарбник.

       - Методи самостійної роботи над книгою.

       - Робота з джерелами інформації.

   В) оформлення інформаційного калейдоскопу – експрес-інформація׃

       - « На хвилинку зупинись – нову книгу подивись».

       - «Чудес на світі стільки…».

       - «Міркувати теж цікаво».

3. Групове інформування׃

   А) проведення оглядів «Сторінками газет та журналів»

   Б) створення загально шкільних виставок-переглядів літератури ( до ювілею  

        письменників, відомих діячів в області освіти та культури)

 

4. Проведення масових заходів׃

   А) літературних ігор׃ «Лото-ерудити», «Впізнай героя».

   Б) «Усьому найкращому що у мене є завдячую книгам» - конкурс на найкращий    

          літературний твір.

5. Систематичне ведення зошиту обліку читацьких запитів та потреб.

                                                                              ІІ. Формування, використання та збереження

книжкового фонду

1.     Вилучити з фонду бібліотеки книги, які не підлягають ремонту (застарілі і

     непридатні для користування)

2.     Уточнити підписку на періодичні видання.

3.     Провести книгу «Подаруй бібліотеці книгу»

Робота з активом

1.     Організаційне завдання.

2.     Розміщення книг на стелажах. Читацький формуляр, його заснування.

3. Обробка книг у бібліотеці.

4.     Допомога в оформленні книжково-ілюстративних виставок, тематичних виставок, тематичних полиць.

5.     Робота з книгою. Голосне обговорення та читання.

6.     Робота з газетами та журналами.

7.     Екскурсія в сільську бібліотеку. Ознайомлення з довідково - бібліографічним апаратом.

8.     Здійснити перевірку стану підручників в учнів.

9.     Організувати конкурс «Живи, книга».

10.                        Ремонт знищеної літератури.

ІІІ. Організація обслуговування читачів.

       Залучення до систематичного читання. Популяризація

книги та бібліотеки.

Національне виховання. Краєзнавство.

1.     Історико - культурна вікторина «Світ очима дітей».

2.     Година цікавих повідомлень «Сокальська земля, то колиска моя».

3.     Книжкова ілюстративна виставка «Горжуся тим, що ми с тобою українці».

Популяризація природничо - наукової літератури,

екологічного виховання

1.     «Врятуйте цю землю безкраю…»

2.     «Земля прекрасна у різні пори роки» (цікава інформація).

3.     «Ніжна мелодія осінні» (виставка експозиція).

4.     «Ліс під інеєм дріма, по землі іде зима» «книжкова ілюстрацій на виставка).

5.     «Прийди весно з радістю» (хвилина цікавої інформації).

6.     «Червона казка літа» (кн. - ілюстр. Виставка).

7.     «Чорнобиль - наша біль і трагедія» (огляд літератури).

Популяризація технічної літератури

1.     «Про безпеку і небезпеку» (правила дорожнього руху; тематична полиця).

2.     «Не скинуть ласки небеса –самі творімо чудеса» (цикл виставок – експозицій).

Сприяння процесам гуманізації,

духовного становлення

1.     «Тепло моїх долонь і розуму, і серця я Україні милій віддаю» (доповідь).

2.     «Скарбничка Господньої любові» (година духовності).

3.     «Чудо грудневої ночі» (етнографічна бесіда до свята Св. Миколая).

4.     «В ніч на Андрія», «Прийшов Наум – пора братися за ум» (цікава інформація).

5.     «І знов Різдво неначе казка» (перегляд літератури).

6.     День української писемності та мови. (усний журнал).

7.     «Незвичайний день сьогодні – День святковий Великодній!» (виставка – репортаж).

8.     «Поки маєм час, усім робім добро» (бесіда).

Популяризація художньої літератури,

естетичного виховання

1.     «З когорти корифеїв» (І.Карпенко-Карий – український драматург, режисер, театральний діяч.

2.     «Пресвята Покровонько, покрий мені головоньку» (цікава інформація).

3.     «І слава їх стає безсмертна» (перегляд літератури, присвячується УПА).

4.     «Дивовижний казковий світ» (конкурс малюнків).

5.     Літературна гра Брейн – ринг казок.

6.     «Зорій довідку поміж нас» (Л. Українка, перегляд літератури).

7.     «Поки сонце з неба світить, тебе, Тарасе не забудуть» (Т. Шевченко, перегляд літератури).

8.     «Смійтеся на здоров’я» (вікторина).

9.     «Таємниці дитячої душі» за творами ілюстрацій на виставка).

Діяльність бібліотеки на допомогу процесу

національній школі

1.     «До школи, до книги, до сонця…» (огляд періодики).

2.     «Я казка чарівна – дитинства царівна» (прем’єра казки, що передбачена шкільною програмою).

3.     «Цілющий кошик порад» (книжково - ілюстраційна виставка).

4.     «Чи уважний ти читач?» (літературна гра).

5.     «Курйози шкільного портфеля» (година цікавої інформації).

6.     «Чарівна регата» (літературна гра.

7.     «Без здогадки немає відгадки» (вікторина).

8.     «Цікавий світ навколо тебе» (огляд періодики).

9.     «Готуємось до шкільних випробувань».

ІV. Інформаційна та довідково – бібліографічна робота

1.     З метою вивчення інформаційних потреб користувачів бібліотеки школи та їх думки про якість бібліотечних послуг провести дослідження «Бібліотека школи очима читачів».

2.     Передбачення системою інформаційно-бібліотечного забезпечення виховного процесу. Використання форми випереджаючого тематичного інформування (експрес – інформації вчителям, списки книг для додаткового читання з метою розширення знань, отриманих на уроці).

3.     Оформлення Бюлетеня нових надходжень.

4.     Поповнення новими матеріалами тематичної полиці «На хвилинку зупинись – нову книгу подивись».

Довідково – бібліографічна робота

1.     Вдосконалення системи шляхом׃

А) виконання усних та письмових довідок. Допомога у виборі матеріалу для написання наукових праць, індивідуальних повідомлень, рефератів, тощо.

Б) систематичне поповнення картотеки, газетно-журнальних статей, реєстраційної картотеки підручників «Літопису цікавих думок».

     2. З метою популяризації літератури організувати виставку «І серед книг є

         ерудити».

     3. З метою допомоги учням в оволодінні бібліотечно-бібліографічними знаннями,

         вміннями і навичками роботи з книгою провести бібліотечні уроки׃

-         бібліотека Борятинської ЗШ І ІІст., правила користування нею,

-         історія виникнення книги і бібліотеки. Перші книги в Україні.,

-         мистецтво бути читачем,

-         книга та її творці. Структура книги, використання її апарату при читанні,

-         книги, які знають все (робота з довідковою літературою),

-         вибір книги у бібліотеці,

-         довідково-бібліографічний апарат бібліотеки, як користуватися ним,

-         систематичний каталог,

-         система каталогів та картотек масових бібліотек (екскурсія в бібліотеку Борятинського НВК),

-         газети та журнали, їх класифікація. Робота з періодикою,

-         методи самостійної роботи над книгою. Складання конспекту, тез,

-         бібліографічний опис документу,

-         великі публічні бібліотеки України. Правила користування ними.

Робота з педагогічним колективом, батьками

1.     Популяризація педагогічної літератури, шляхом проведення оглядів «Новинки педагогічної преси».

2.     Оформлення Бюлетеня нових надходжень.

3.     Провести анкетування «Роль сім’ї в читанні дітей»